بازنمایی آسیب های اجتماعی در آثار سینمایی رسول ملاقلی پور
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده علوم اجتماعی
- نویسنده محمدصادق قاسمی
- استاد راهنما سعید معدنی ساسان ودیعه
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
هدف از این پژوهش مطالعه و بررسی آسیب های اجتماعی در آثار سینمایی رسول ملاقلی پور می باشد. در واقع، آسیب شناسی اجتماعی مطالعه ی خاستگاه اختلال ها، بی نظمی ها و نابسامانی های اجتماعی است. در این تحقیق کیفی دو سوال مطرح شد: 1. آیا رویکرد فیلمساز بر آسیب های اجتماعی در آثارش تحت تأثیر شرایط اجتماعی – اقتصادی و ساختمان ذهنی حاصل از آن بوده است؟ 2. آیا رسول ملاقلی پور در آثار خود در پی ارائه ی الگویی برای اصلاح آسیب های اجتماعی بوده است؟ که برای دستیابی به اهداف و پاسخ سوالات فوق، این پژوهش کیفی از روش «اسنادی» و تکنیک «تحلیل محتوای فیلم» بهره گرفته و با استفاده از نظریه های آسیب شناسی اجتماعی، نظریه فرهنگ و نظریه فیلم، آثار سینمایی مورد نظر تحلیل محتوا شد، همچنین ساختمان ذهنی و تخّیل جامعه شناختی فیلمساز نیز در جهت شناخت ابعاد اجتماعی آثار سینمایی رسول ملاقلی پور مورد بررسی و مداقه قرار گرفت. نتایج تحقیق موید تأثیرپذیری فیلمساز از شرایط آنومیک و نابهنجار اجتماعی – اقتصادی جامعه اش می باشد به طوری که در تمام آثارش به بازنمایی دوگونه آسیب های اجتماعی – اقتصادی پرداخته است و در پی ارائه ی الگویی برای اصلاح آسیب های اجتماعی مفاهیمی همچون: همدردی، همزبانی، همدلی، گفت و گو، عشق و محبّت را در قاب تصویر مورد توجه و تأمل قرار داده است. این پژوهش نقش و اهمیت آثار سینمایی را در فرآیند اجتماعی شدن افراد جامعه بازگو کرده و نشان داد چگونه فعالیتهای عملی و آفرینشگری انسان ها با ساختارهای اجتماعی دارای ارتباط متقابل اند.
منابع مشابه
بررسی تحول بازنمایی جنگ در آثار سینمایی دفاع مقدس (با تأکید بر آثار رسول ملاقلی پور)
مقدمه و هدف پژوهش: رسانهها و وسایل ارتباطات جمعی در این عصر به صورت اشکال نوینی، توسعهیافته و بسیاری از تحولات جامعه بشری را تحتالشعاع قرار دادهاند. با توجه گسترش و تأثیرگذاری رسانهها، این پژوهش با تکیه بر صنعت سینما به ویژه سینمای دفاع مقدس تلاش کرد تحول بازنمایی جنگ در سینمای دفاع مقدس با تأکید بر آثار رسول ملاقلی پور با بهرهمندی از نظریه بازنمایی و دیدگاه های استوارت هال، چگونگی بازنما...
متن کاملبررسی تحول بازنمایی جنگ در آثار سینمایی دفاع مقدس (با تأکید بر آثار رسول ملاقلیپور)
مقدمه و هدف پژوهش: رسانهها و وسایل ارتباطات جمعی در این عصر بهصورت اشکال نوینی، توسعهیافته و بسیاری از تحولات جامعه بشری را تحتالشعاع قرار دادهاند. با توجه گسترش و تأثیرگذاری رسانهها، این پژوهش با تکیه بر صنعت سینما بهویژه سینمای دفاع مقدس تلاش کرد تحول بازنمایی جنگ در سینمای دفاع مقدس با تأکید بر آثار رسول ملاقلیپور با بهرهمندی از نظریه بازنمایی و دیدگاههای استوارت هال، چگونگی بازنما...
متن کاملبازنمایی کالایی شدن روابط اجتماعی در فیلم های سینمایی
آثار هنری از جمله فیلمهای سینمایی، ابزاری جهت بازنمایی و شناسایی گفتمانهای موجود در هر جامعهای بشمار میآید. فیلمهای سینمایی با ژانرهای مختلف از جمله اجتماعی، درام، دفاع مقدس یا جنگ دارای مفاهیم جدی و برآمده از متن جامعه و بازگوکننده کیفیات روابط اجتماعی و زندگی روزمره مردماناند. این مطالعه به دنبال مطالعه بازنمایی کالاییشدن یا صبغه بازاری پیدا کردن روابط اجتماعی در فیلمهای سینمایی در ب...
متن کاملدین در سینمای دفاع مقدس ؛بررسی سینمای ابراهیم حاتمی کیا و رسول ملاقلی پور
سینمای دفاع مقدس، به عنوان مهمترین تجلی فرهنگی - هنری همسو با گفتمان انقلاب اسلامی، بیشترین قرابت را با فرهنگ پس از انقلاب داشته و در غالب این فیلمها، دین و ارزشهای دینی را دراشکال مختلف به تصویر کشیده است. از سوی دیگر با نگاهی اجمالی به تاریخ سه دهه ای این سینما می توان گفت که بهترین و تاثیرگذارترین فیلم های سینمای دفاع مقدس متعلق به حاتمی کیا و ملاقلی پور می باشد؛ و این در حالی ست که تاکنون ت...
15 صفحه اولتحلیل جامعهشناختی چگونگی بازنمایی هویت فردی و جنسیتی در آثار سینمایی دهة 1380 ایران
پژوهش حاضر به تحلیل تغییرات در هویت فرد مدرن و تبدیل شکل هویت جنسی زن و مرد معاصر ایران در دهة 1380 میان طبقة متوسط شهری، بهخصوص در کلانشهرها، میپردازد. این پژوهش درواقع با تحلیل کیفی و نشانهشناختیِ دو فیلم کنعان (مانی حقیقی) و شهرت (ایرج قادری) نشان میدهد که طی این دهه نوعی دگردیسی و تبدیل شکل صمیمیت میان انسانها، بهخصوص در رابطه با خود، شکل گرفته است که میتواند در تحولات مربوط به توسعة...
متن کاملتحلیل جامعه شناختی چگونگی بازنمایی هویت فردی و جنسیتی در آثار سینمایی دهة 1380 ایران
پژوهش حاضر به تحلیل تغییرات در هویت فرد مدرن و تبدیل شکل هویت جنسی زن و مرد معاصر ایران در دهة 1380 میان طبقة متوسط شهری، به خصوص در کلان شهرها، می پردازد. این پژوهش درواقع با تحلیل کیفی و نشانه شناختیِ دو فیلم کنعان (مانی حقیقی) و شهرت (ایرج قادری) نشان میدهد که طی این دهه نوعی دگردیسی و تبدیل شکل صمیمیت میان انسان ها، به خصوص در رابطه با خود، شکل گرفته است که میتواند در تحولات مربوط به توسعة...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده علوم اجتماعی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023